Foto van Andrew Millar tijdens zijn TED Talk

Waarom jouw bedrijf kritische mensen nodig heeft

Andrew Millar noemt zichzelf een ‘serial dissenter’, een ‘alsmaar andersdenkende’. Een zeer kritisch persoon. In zijn inspirerende TED Talk vertelt hij dat hij door deze eigenschap niet overal even welkom was en zelfs tegen een zelf gecreëerd ‘glazen plafond’ aanliep in zijn carrière. Hij legt uit waarom kritische mensen belangrijk zijn voor een bedrijf en deelt tips hoe om te gaan met mensen zoals hij.

Zeer kritische mensen herken je meteen. Je presenteert een goed idee dat je zorgvuldig hebt voorbereid. Je vraagt aan je publiek of ze nog vragen hebben en ja hoor, het zijn steeds dezelfde personen die hierop reageren. “Waarom…?” “Heb je ook gedacht aan…?” “Kun je wat meer zeggen over…” Het aantal vragen kan overweldigend zijn.

Elk bedrijf heeft ze nodig. Veel bedrijven stimuleren conformiteit, in plaats van diversiteit. Echter, ja-knikkers zorgen niet voor innovatie en vooruitgang. Kritische menen zijn degenen die altijd overal een mening over hebben. Die je het vuur aan de schenen leggen en je uitdagen. Ze gaan hier zo lang mee door dat het irritant wordt. Zij zorgen er juist voor dat klanten beter geholpen worden en dat een slecht product niet op de markt gebracht wordt.

Ze willen helpen. Zij luisteren aandachtig en voelen zich betrokken. Ze stellen vragen om een idee te verbeteren, maar het kan voelen als een veroordeling. Ze luisteren naar hun ‘onderbuikgevoel’, in plaats van met de groep in te stemmen.

Is het de kritiek die pijn doet, of is het je ego die protesteert? Miller houdt leiders een spiegel voor. Als mensen het oneens zijn met een idee, ben je dan bang dat je het verkeerd ziet? Of dat je de controle verliest?

Kritische mensen hebben jouw steun en hulp nodig. Ze zijn niet goed in compromissen sluiten. Ze schudden de boel op en door hun kritische vragen trappen ze hier en daar op tenen. Dat is hun kracht, niet hun zwakte. Geef hen de ruimte. Als iedereen het eens is, zoek met hen de tegenstellingen op. Help mensen om naar elkaar te luisteren.

Ben jij blij met kritische vragen bij een goed idee, of vind je ze vervelend?

Saskia Giesbers in de Kunsthal

Over Saskia Giesbers

Saskia is de oprichter van Unfold Matters. Ze is een expert op het gebied van veranderen en heeft verschillende (semi)overheidsorganisaties geholpen om een sprong te maken wat betreft hun informatiebeheer. 

Ze wordt vaak een ‘rots in de branding’ genoemd omdat ze mensen vertrouwen geeft in het proces. Met haar unieke aanpak gaat elke verandering als vanzelf. 

Meer inspiratie

Bryn Freedman en Halla Tómasdóttir in gesprek