Business dashboard met groeicijfers. In de 2e periode is een dip te zien, teken van groeipijn?

Waarom je blij moet zijn met de groeipijn in je organisatie

Groeien is het proces van groter worden. Een organisatie groeit op verschillende manieren. De omvang van de organisatie neemt toe (dit wordt bijvoorbeeld gemeten in omzet, marktaandeel en aantal medewerkers) of de organisatie wordt beter in het leveren van haar producten en diensten. Groei brengt vaak groeipijn met zich mee.

Snel en effectief van groeipijn af zijn

We hebben de neiging om op groeipijn te anticiperen en dit vervolgens te gaan managen. Modellen worden hiervoor als kapstok gebruikt, zoals het model voor organisatieontwikkeling van Larry Greiner en McKinsey’s Three Horizons of Growth Model. De basisgedachte is dat een groeiende organisatie diverse fases doorloopt en in elke fase is er sprake van bepaalde groeipijn met een daarbij behorende oplossing.  

Met de juiste begeleiding lukt het om de groeipijn weg te nemen. De huidige structuur en werkwijze van de organisatie voldoen namelijk niet meer en medewerkers en management zijn zelf onvoldoende in staat om hun impasse te doorbreken (uit de crisis te komen).

Organisaties groeien sneller en dus moet groeipijn eerder overwonnen zijn. Dit is de reden dat ‘startups’ begeleiding krijgen zodat zij snel een ‘scale up’ worden.

pijn benutten om een enorme sprong te maken

Als de organisatie groeit, hoeft ze niet meer te lijken op hoe het daarvoor was. Dit betekent dat er meer mogelijk is dan een lineair groeipad. De organisatie wordt niet effectiever en efficiënter in het leveren van haar producten en diensten, maar pakt een andere rol in de maatschappij.

De organisatie krijgt andere normen en brengt andere kernwaarden in de praktijk. Ze werkt zodanig dat er ook rekening wordt gehouden met limieten. Bijvoorbeeld het verlagen van CO2-emissies of het op peil houden van bankreserves. Dit wordt wel de ‘degrowth movement’ genoemd.

De groeipijn die hierbij speelt, komt voort uit integriteit in plaats van uit vastlopende bureaucratische systemen. Betrokkenen voelen zich niet meer comfortabel met hoe het eerst was en kunnen zich al snel niet meer voorstellen hoe ze het vroeger deden.

Groeipijn helpt je bij het maken van strategische keuzes. Wie zijn we en waar staan we voor? Waar willen we naartoe? En wat willen we betekenen voor anderen?

Benut jij de groeipijn in je organisatie of ben je nog steeds bezig met groeipijn zo snel mogelijk uit de wereld helpen? Vraag een strategiegesprek aan.

Saskia Giesbers in de Kunsthal

Over Saskia Giesbers

Saskia is een expert op het gebied van veranderen. Ze heeft
organisaties in verschillende branches geholpen om hun
doelen te realiseren.

“Hoe meer complex het vraagstuk, hoe meer betrokkenen,
hoe meer tijdsdruk, hoe leuker het is!”

Lees meer over Saskia.

Meer inspiratie

Dinosaurus als metafoor voor vastgeroeste medewerkers
Wat je als directeur of bestuurder kunt leren van het Klimaatakkoord